Yarmark

Części i akcesoria rowerowe

Rozmiary opon rowerowych

Kluczowy w doborze opon jest rozmiar. Część opon ma rozmiar podawany w calach. Znajdziemy go na boku opony. Wygląda on na przykład tak: 28×1.4. Przy czym 28 oznacza średnicę obręczy, a druga wartość (w tym wypadku 1.4 cala) oznacza szerokość opony. Dla przypomnienia 1 cal = 25,4 mm.

Poza oznaczeniami calowymi spotyka się także oznaczenia ETRTO, podawane w milimetrach. Na przykład 37-622 oznacza oponę na obręcz o średnicy 622mm (czyli 28 cali) i szerokości gumy 37 mm.

Rzadziej stosowany jest system oznaczeń francuskich. W systemie tym np 700×35 oznacza oponę o zewnętrznej średnicy 700 mm i szerokości około 35 mm.

Dla ułatwienia doboru zamieszczamy poniżej tabelę najczęściej występujących rozmiarów opon wg różnych norm:

rozmiary opon rowerowych

Zapisz

Zapisz

Zapisz

Szerokość opony a szerokość obręczy

szerokość opony a szerokość obręczy

Jak mierzymy wewnętrzną szerokość obręczy:

wewnętrzna szerokość obręczy

Zapisz

Pompuj dobrze PSI lub BARY, czyli o ciśnieniu w oponach

ciśnienie w oponach rowerowychCiśnienie powietrza w oponie rowerowej to jeden z bardziej niedocenianych parametrów roweru. Doświadczenie pokazuje, że wielu rowerzystów stosuje za bardzo napompowane opony, lub odwrotnie – jeździ „na flakach”.

Na początek dla uporządkowania:

PSI – jednostka ciśnienia – z angielskiego „Pound per square inch”. 1 psi = 0,068947 bar, lub łatwiej:

  • 1 bar – 14,5 PSI

Przestrzegaj zawsze zaleceń producenta i sprawdzaj ciśnienie raz w tygodniu. Każda opona na bocznej ściance posiada oznaczenie o zalecanym ciśnieniu – najprościej jeśli masz pompkę z manometrem. Więc albo taką mamy, albo zakupimy, albo … musimy sprawdzić organoleptycznie 🙂

W takim wypadku staramy się napompować oponę tak aby była twarda – co można sprawdzić palcami: obejmujemy dłońmi oponę i kciukiem staramy się nacisnąć na oponę.  Powinna się ona ugiąć tylko nieznacznie pod palcem. Następnie wsiadamy na rower i na twardym podłożu (asfalt, beton) sprawdzamy jak zachowuje się opona pod naszym ciężarem. Powinna się ona tylko trochę uginać. Jeżeli podczas jazdy czujemy, że obręcz „dobija” do krawężników – trzeba dopompować więcej powietrza. Jeśli z kolei na rowerze jedzie nam się bardzo twardo i czujemy, że na każdej nierówności, czy przeszkodzie koło się odbija niczym piłka – możemy spróbować spuścić nieco powietrza z opon.

Oczywiście właściwe ciśnienie w oponie roweru zależy przede wszystkim od rodzaju opony (jej szerokości oraz czy jest bezdętkowa) i od podłoża po którym się poruszamy. Cała sztuka polega na takim dobraniu ilości powietrza w oponach, aby był zachowany kompromis pomiędzy dobrym tłumieniem nierówności a niedobijaniem obręczy do podłoża oraz pomiędzy dużą przyczepnością opony do podłoża a małym oporem toczenia.

Zapisz

Jak przygotować rower przed zimą

jak prezchowywać rower zimąMam nadzieję, że jeszcze nie wszyscy odwiesili swoje rowery na zimę, ale dla większości rowerzystów powoli nadchodzi czas „postoju” 🙂

Mamy dla Was kilka rad, aby Wasz rower przywitał kolejną wiosnę w dobrej formie.

Po pierwsze – miejsce przechowywania: W DOMU na suficie, półce, ścianie – nic jemu się nie stanie, W WILGOTNEJ PIWNICY, MÓJ BOŻE BALKONIE! – Twój rower we łzach utonie 🙁  Możesz być pewien – niskie temperatury i skraplająca się woda zrobią swoje.

– Opony powinny być lekko napompowane

– Linki powinny być luźne (nie pracować)

– Łańcuch na takich zębatkach, by nie obciążać sprężyn przerzutek, czyli łańcuch na małej tarczy z przodu i na małym trybie z tyłu.

– Rower powinien być wyczyszczony, nasmarowany, zabezpieczony na kilkumiesięczny postój.

Niektórzy mówią, że najlepszy sposób to nie przestawać jeździć 😀 i na bieżąco dbać o rower.

 

Zapisz