ciśnienie w oponach rowerowychCiśnienie powietrza w oponie rowerowej to jeden z bardziej niedocenianych parametrów roweru. Doświadczenie pokazuje, że wielu rowerzystów stosuje za bardzo napompowane opony, lub odwrotnie – jeździ „na flakach”.

Na początek dla uporządkowania:

PSI – jednostka ciśnienia – z angielskiego „Pound per square inch”. 1 psi = 0,068947 bar, lub łatwiej:

  • 1 bar – 14,5 PSI

Przestrzegaj zawsze zaleceń producenta i sprawdzaj ciśnienie raz w tygodniu. Każda opona na bocznej ściance posiada oznaczenie o zalecanym ciśnieniu – najprościej jeśli masz pompkę z manometrem. Więc albo taką mamy, albo zakupimy, albo … musimy sprawdzić organoleptycznie 🙂

W takim wypadku staramy się napompować oponę tak aby była twarda – co można sprawdzić palcami: obejmujemy dłońmi oponę i kciukiem staramy się nacisnąć na oponę.  Powinna się ona ugiąć tylko nieznacznie pod palcem. Następnie wsiadamy na rower i na twardym podłożu (asfalt, beton) sprawdzamy jak zachowuje się opona pod naszym ciężarem. Powinna się ona tylko trochę uginać. Jeżeli podczas jazdy czujemy, że obręcz „dobija” do krawężników – trzeba dopompować więcej powietrza. Jeśli z kolei na rowerze jedzie nam się bardzo twardo i czujemy, że na każdej nierówności, czy przeszkodzie koło się odbija niczym piłka – możemy spróbować spuścić nieco powietrza z opon.

Oczywiście właściwe ciśnienie w oponie roweru zależy przede wszystkim od rodzaju opony (jej szerokości oraz czy jest bezdętkowa) i od podłoża po którym się poruszamy. Cała sztuka polega na takim dobraniu ilości powietrza w oponach, aby był zachowany kompromis pomiędzy dobrym tłumieniem nierówności a niedobijaniem obręczy do podłoża oraz pomiędzy dużą przyczepnością opony do podłoża a małym oporem toczenia.

Zapisz

Polub nas i podziel się 🙂